Machinesmering Magazine

Machinesmering Magazine 2016-09

Het vakblad Machinery Lubrication is het Machinesmering Magazine van Noria Corporation en gaat in op hedendaagse vraagstukken omtrent vetsmering, oliesmering, machinesmering kortom de gehele techniek rondom smering. Noria helpt sinds 1997 de industrie om de machine betrouwbaarheid (reliability) te verhogen door “Best Practice” oplossingen, consulting diensten, boeken, video’s en trainingen. Door het verhogen van de smeertechniek kennis van Maintenance Supervisor, Relaibility Manager tot aan de Lubrication Engineer kunnen kosten worden bespaard op onderhoud.

Machinesmering Hete LagersTop 5 Hydraulische Fouten en Oplossingen

Hydraulische fouten worden voornamelijk gemaakt door een tekort aan kennis, door er zeker van te zijn dat deze top 5 aan fouten niet voorkomt op uw plant, kan stilstand worden voorkomen. Zorg ervoor dat uw plant veilig draait en verbeter de machinesmering met eenvoudige oplossingen.
Lees Verder >>>


 

Machinesmering Hydrauliek olieBeheers de temperatuur van Hydrauliek olie

Elk hydraulisch systeem genereert een bepaalde hoeveelheid aan warmte, maar wanneer het systeem draait hoger dan 60 graden Celcius dan is dat te heet. Ontdek hoe dit kan worden voorkomen.
Lees Verder >>>


 

Machinesmering Salaris2016 Salaris Onderzoek

Machinery Lubrication Magazine, het machinesmering magazine heeft onlangs lubrication professionals gevraagd naar hun baan en salaris, training en werkdruk. De antwoorden geven een inzicht wat er speelt in de wereld van machinesmering.
Lees Verder >>>


Machinesmering OlieanalyseBeste Manieren om een oliemonster te nemen van motorolie

Motorolie is uniek in het feit dat het meer additieven heeft dan bijna elke andere smeerolie. Dit is de reden dat een oliemonster op een benzinemotor, dieselmotor of gasmotor anders moet worden behandeld.
Lees Verder >>>


 Schrijf U nu in en ontvang GRATIS het Smeertechniek Vakblad per email

Machinery Lubrication is een smeertechniek vakblad van Noria Corporation op de website Machinery Lubrication vindt u nog meer informatie overMachinery Lubrication 2015-11:

 

Test uw smeertechniek kennis

Vragen

Test uw kennis, onder de tab “antwoorden” staat de juiste oplossing

1. Acid number and base number determinations:
A) Are reported in the same units, mg of KOH/gram of oil
B) Are reported in pH units
C) Are reported in ml of HCL per gram of oil
D) Are reported in Abs/cm
E) Are reported as the same number because they are both neutralization numbers

2. Some additives are capable of:
A) Restoring themselves
B) Providing more than one function or benefit
C) Repairing metal surfaces
D) Regenerating/repairing the base oil
E) Improving the ISO cleanliness of the oil

3. NDm values:
A) Are a measure of greasing volume
B) Use rolling bearing RPM and pitch diameter to approximate bearing speed
C) Use journal bearing RPM and mean diameter to approximate bearing speed
D) Use gear RPM and diameter to determine gear velocity (speed)
E) Are a measure of bearing size sometimes called the pitch diameter

Antwoorden

1. A
The acid number and base number are reported in milligrams (mg) of potassium hydroxide (KOH) per gram of oil. This can be confusing because in reality hydrochloric or perchloric acids are used to neutralize alkaline oil in order to measure the base number. The result is a derived value that represents the volume of KOH necessary to neutralize the volume of base number reagent acid required to neutralize the alkaline sample on which the base number is desired (i.e., one unit of base number neutralizes one unit of acid number).
2. B
Some additives are multi-functional, such as overbase detergents used in engine oils. These help to control deposits and neutralize harmful acids generated by combustion. Another example is zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP), which works as an anti-wear additive and oxidation inhibitor.
3. B
NDm values are used to approximate the rolling bearing speed. NDm is calculated using the following formula: NDm = N x (Di + Do) / 2
Where: N = shaft speed in RPM, Di = bearing bore (inner) diameter in millimeters, and Do = bearing outer diameter in millimeters. So, the correct answer is B.